Lettbutikk vil revolusjonere
e-handel i Norge

I dette 17 000 kvadratmeter store lageret utenfor Oslo, legges det spennende planer.

Her bygges Norges største automatiske 3PL lagerløsning for nettbutikker.

Netthandel eksploderer i Norge. Hør bare: I fjerde kvartal 2021 vokste omsetningen på nett med 41 prosent sammenlignet med året før, og selv om tallene delvis kan forklares med pandemi er det få som tror at utviklingen vil snu.

Og med økt handel på nett, øker også kravene til gode kjøpsopplevelser. Rask levering, enkel retur.

Sømløst hele veien.

Nettopp derfor velger mange små og store nettbutikker å inngå samarbeid med en leverandør av såkalt tredjepartslogistikk (3PL). Enkelt forklart: Noen som lagrer varene, og som sender dem ut til sluttkunde straks en ordre er kommet inn.

En av de største aktørene på dette markedet i Norge, er Lettbutikk. Og nå satser Lettbutikk enda tyngre – de har nemlig bygget et flunkende nytt lager på 17 000 kvadratmeter i Ytre Enebakk, 25 minutters kjøring fra Oslo sentrum.

– Det skal bli et av Nordens største 3PL-lager, med stor grad av automasjon i alle ledd og høy effektivitet. På det nye lageret får Lettbutikk en autostore på hele 45.000 kasser, en av de største i sitt slag her til lands, forklarer Michael Hughes-Espedal, daglig leder i Lettbutikk.

Forbrukeren i fokus

Roboter vil plukke og gjøre klar ordrer hele døgnet slik at produktene kan bli pakket og kjørt ut fra morgen til kveld – og helst samme dag som ordren kommer inn.

– Vi skal ha en tech- og kunnskapsdrevet kultur, der kundene og forbrukeren er i fokus i alt vi gjør. Målet er hele tiden å hjelpe kundene våre på deres vekstreise og å kunne levere best mulig service ut mot sluttforbrukeren, sier Hughes-Espedal.

Han ser det som en enorm tillitserklæring å få forvalte en så viktig del av den opplevelsen forbrukeren får når de handler på nettsidene til Lettbutikk sine kunder.

– Essensen i det vi holder på med, er at vi hver dag skaper en god handleopplevelse for forbrukeren, sier han.


Sender en million pakker

Hughes-Espedal er tydelig stolt, der han guider oss rundt i det enorme  lokalet.  

Snart blir lageret fylt av moteplagg, skjønnhetsprodukter, hobbyartikler, elektronikk og annet. Summingen i rommet vil være den deilige lyden av roboter som plukker riktig vare til pakking, samt transportbånd som effektivt frakter og sorterer pakkene for utkjøring til kunder og butikker.

– I motsetning til flere av vår konkurrenter, tilbyr vi våre tjenester til kunder som har en større grad av kompleksitet i deres varesortiment.Til neste år forventer vi å sende mer enn én million pakker til forbrukere over hele verden, sier Hughes-Espedal.

Lettbutikk ble opprinnelig startet i 2016 av Tommy Bjørbæk, og senere Kim Kåsene. De to gründerne har gjort en omfattende jobb med å integrere Lettbutikk mot de fleste nettbutikkplattformer og innkjøpssystemer.

Omsetningen har også doblet seg hvert år, men det er ingen grunn til å hvile på laurbærene. Nå er tiden inne for å ta nye steg med tanke på struktur og effektivitet.

– Det skjer enorme teknologiske fremskritt på 3PL-feltet, og vi skal være helt i front. Vårt mål er ikke bare å være best på logistikk, men også å hjelpe kundene våre med å vokse ved hjelp av gode systemer og smart bruk av datadrevet innsikt som hjelper vår kunder på deres vekstreise.


Kjøpte teknologiselskap

At Lettbutikk har større ambisjoner enn «bare» å være et lager, kommer til uttrykk på flere vis.

I april 2021 gikk IT-investoren Jens Rugseth og Karbon Invest inn på eiersiden.

Lettbutikk kjøpte deretter teknologiselskapet Easy2You Technology, som spesialiserer seg på automatisering, forenkling og dataanalyse.

– Folk spør meg ofte om vi skal være som Amazon, og det skal vi ikke. Amazon er fantastisk på datadrevet innsikt, men eier jo samtidig hele markedsplassen. Vi overlater selve butikkdriften til merkevarene selv, slik kundene vår kan beholde kontrollen over egen merkevare og salgskanal, men vi vil bidra med data om alt fra å optimalisere sortimentet deres, sette riktig pris til produksjon og ledetid.

– Vi ønsker å være mer enn en logistikkleverandør. Lettbutikk skal være en katalysator for vår kunders vekstreise, sier Hughes-Espedal.

Hard hat, High-visibility clothing, Motor vehicle, Road surface, Workwear, Tradesman, Helmet, Sky, Asphalt, Engineer

– Hver av disse transporttjenestene har fordeler, ut fra størrelse, pris og hvor pakken skal sendes. Vi vil hjelpe butikkene og kundene med å finne de beste løsningene, sier Hughes-Espedal.

– Det vi bygger er en slags blanding av Amazon og Alibaba, bare tilpasset norske forhold. Det er det ingen som har gjort før oss, og vi gleder oss utrolig mye til fortsettelsen.


Hard hat, High-visibility clothing, Smile, Helmet, Workwear, Sleeve, Yellow, Headgear, Engineer
Building, Flooring

Sikrer kjapp levering

En undersøkelse utført av Rodie viser at 99 prosent av alle nettbutikker kommer til å tilby levering samme dag innen 2025. Rett og slett fordi kunden forventer det. Men også at bærekraft, service og pris blir viktigere og viktigere.

Lettbutikk samarbeider blant annet med Helt hjem, Bring, UPS og DHL. Ved å være en del av Lettbutikk sin løsning, får du stordriftsfordeler som gjør at leveringsprisen kan holdes nede.

High-visibility clothing, Workwear
Font

Verkstedeier Furulunds vei 49 - 0668 Oslo

Folmovegen 52 - 2150 Årnes


Org. nr. 916 376 278

Tlf. +47 40 00 1715 // support@lettbutikk.no